9 ایده برای اینکه شهر خود را به شهری خلاق تبدیل کنید
- خانه
- chevron_right
- ایده برتر
- chevron_right
- 9 ایده برای اینکه شهر خود را به شهری خلاق تبدیل کنید
شهرهای مدرن در حال تغییر، دگرگونی و انطباق با نیازهای فعلی ساکنان هستند تا دسترسی بیشتر و خدمات با کیفیت بهتر را تضمین کنند. دگرگونی شهر باید با خلاقیت تعریف شود زیرا این تنها راه برای نگه داشتن ذهن هوشمند و در عین حال جذاب برای بازدیدکنندگان، سرمایه گذاران و ساکنان است.
#1. مراکز خلاق هاب
هاب یک فضای کاری مشترک است که جامعه ای از متخصصان مستقل را گرد هم می آورد. علاوه بر این واقعیت که آنها یک فضای مشترک دارند، متخصصان می توانند روی پروژه ها و ایده ها با هم کار کنند. هاب همچنین مکانی برای سازماندهی رویدادهای مختلف جالب است. بنابراین، هاب به مکانی کلیدی تبدیل می شود که ایده ها در آن ظاهر می شوند و در شهر اجرا می شوند.
#2. طراحی شهری ویژه، که همه می توانند در آن مشارکت داشته باشند
یک شهر خاص تلقی میشود نه فقط به این دلیل که زیبا به نظر می رسد، بلکه به این دلیل که چیزهای خوب می توانند در عین حال بسیار مفید باشند. میخائیل استاماتی، طراح مولداوی که مبتکران مختلف است، میگوید: «شهر زیبا جایی نیست که هرکس هر چیزی را که میخواهد در مقابل ساختمان آپارتمان خود بسازد، بلکه جایی است که همه چیز با کمک مؤسسات تخصصی که آموزشهای مناسب و سلیقه زیباییشناختی دارند، ایجاد میشود». در این راستا نتیجه می گیریم که برای داشتن یک طراحی خاص در شهری که زندگی می کنیم، همه می توانند با ایده هایی برای پروژه ها مشارکت داشته باشند که در همکاری احتمالی با مسئولین، می توانند به اشیا، فضاهایی که به نحو احسن مورد استفاده مردم قرار می گیرند، در شهرها مشارکت داشته باشند.
#3. جشنواره ها
جشنواره ها رویداده ای بسیار محبوبی هستند که بسته به موضوع خود می توانند مخاطبان بسیار گسترده ای را جذب کنند و مهم ترین آن ها این است که جشنواره ها علاوه بر ساکنان محلی با حضور گردشگران زیادی برگزار می شوند . مثال های مختلفی وجود دارد و ایده اصلی این است که یک جشنواره می تواند هر موضوعی را بسته به مخاطبی که می خواهند جذب کنند , داشته باشند , اما این نوع رویدادها قطعا مزایایی را برای شهر میزبان به همراه دارد :
- مشاغل؛
- شرکت کنندگان برای تولید ایده تحریک می شوند
- کمک های اقتصادی ناشی از ورود گردشگران؛
- شهر در سطح ملی و بین المللی وجهه مثبتی پیدا می کند
#4. کافه های “متفاوت”
کافه تنها جایی نیست که مردم برای صرف قهوه به آنجا می روند. این رقابت، کارآفرینان منطقه را مجبور کرد تا خلاقیت خود را تحریک کنند و کافههای اصلی باز کنند که علاوه بر خدمات اولیه، چیزهای بیشتری را ارائه میدهند و دلایل بیشتری برای انتخاب یک کافه خاص به جای کافه دیگر به بازدیدکننده ارائه میدهند.
#5. رواج نماد شهر
یک شهر خلاق باید با یک نماد مشخص شود، خواه این یک مجسمه معروف باشد یا یک نوع غذا، یک ورزش محلی یا یک فعالیت خاص.
#6. تعریف شهر قدیمی یک شهر
هر شهری یک شهر قدیمی دارد. از دید مردم حتی یک تصویر کلیشه ای از اینکه این منطقه چگونه باید به نظر برسد وجود دارد: پیاده روها، ساختمان های قدیمی و کافه های خیابانی. علاوه بر این، یک شهر قدیمی باید با زیرساخت های مدرن و ساختمان های بازسازی شده مشخص شود.
#7. رواج دوچرخه
این فعالیت شامل عناصر مختلفی است: فضاهای پارکینگ، خطوط، زیرساخت ها، فرهنگ سازی و آموزش شرکت کنندگان در ترافیک. رواج این وسیله حمل و نقل مزایای زیادی دارد که درجه خلاقیت یک شهر را افزایش می دهد:
- دوچرخه بیشتر یعنی ماشین کمتر، جاده آزاد و گذرگاه عابر پیاده.
- این می تواند توسعه انواع مختلف مشاغل را در منطقه تقویت کند: اجاره دوچرخه، فروش دوچرخه، و تعمیر دوچرخه.
و …
#8. فضاهای “گردهمایی” قابل دسترسی برای همه
علاوه بر مراکزی که افراد حرفهای را از مناطق مختلف جمع میکنند، یک شهر خلاق باید فضاهای باز برای گردهماییها داشته باشد. مردم باید انگیزه داشته باشند تا آنجا که ممکن است وقت خود را در بیرون از خانه سپری کنند زیرا از این طریق می توانند از هر اتفاق خوب یا بدی که در شهرشان می افتد مطلع شوند. در اینجا میتوانیم پارکهایی را در نظر بگیریم که لزوماً نباید شکل کلاسیک خود را حفظ کنند، اما بسته به ویژگیهای یک جامعه میتوان آنها را دوباره کرد.
#9. استفاده از هنر خیابانی
میخائیل استامتی طراح در مراسمی گفت که هنر باید در دسترس همه باشد، بنابراین باید به خیابان ها برود. ما فقط در مورد گرافیتی و انواع دیگر نقاشی های دیواری صحبت نمی کنیم، بلکه در مورد نمایشگاه های شهری نیز صحبت می کنیم. به عنوان مثال، نمایشگاهی از مجسمه های ساخته شده از آهن زنگ زده در حومه شهر.